Ajankohtaista

KOKEILISINKO KESÄLLÄ JOTAIN UUTTA HARRASTUSTA MENEMÄLLÄ LUONTOON? 

 

Mietiskele hetki, millainen mielikuva Sinulla on suunnistuksesta? Onko se märässä metsässä rämpimistä vai rentoa liikkumista vaihtelevissa maastoissa? Erilaisia suunnistustapahtumia järjestetään  myös urbaanissa ympäristössä metsämaaston ohella. Suunnistuskartat ovat tarkkoja ja mahdollistavat suunnistuksen myös ilman kompassia. Laji on hausta, haastava ja edullinen matalan kynnyksen liikuntalaji, joka soveltuu kaikille ikään tai kuntotasoon katsomatta.

 

Luonnossa liikumme huomaamatta reippaammin kuin sisätiloissa ja luontoliikunnan vaikutukset jokaisen terveydelle ovat kiistattomat. Luonto elvyttää, helpottaa stressiä, parantaa keskittymiskykyä, rentouttaa ja tuo mielihyvän tunteita. Suunnistaessa tuki- ja liikuntaelimistön, hengitys- ja verenkiertoelimistön lisäksi myös aivot joutuvat tekemään töitä. ja olemaan hereillä. Kartan lukeminen sekä reitin valinnat vaativat ongelmanratkaisutaitoa, päättelykykyä ja muistia. Vaihtelevilla reiteillä liikkuessa kehittyy myös  fyysinen kunto, kestävyys- ja lihaskunto, tasapaino ja kehonhallinta.

 

Suunnistuksen aloittaminen on suhteellisen helppoa. Useilta paikkakunnilta Pohjois-Karjalassakin löytyy suunnistusseura, joka tarjoaa kuntorasteja ja opastusta myös  aloittelijoille. Kuntorasteja on tarjolla viikoittain. Tapahtumissa ja kuntorasteilla löytyy useitta eri tasoisia ratoja helpoista haastaviin. Internet-sivuilta ja Rastilippupiste.fi –sivuilta löytyy lähes kaikki  Suomen kuntosuunnistustapahtumat.

 

Suunnistuksen voit aloittaa, kun osaat oleellisimmat karttamerkit tai sinulla on mukanasi henkilö, joka osaa ne. Taito kehittyy tekemisen kautta. Voit harrastaa yksin, ystävän, kaveri- tai perheporukan kanssa. Vaatetukseen kelpaa normaali ulkoliikuntavarustus ja tukevahkot maastolenkkarit. Mikäli suunnistus tempaa mukaansa, kannattaa panostaa erityisesti suunnistukseen suunniteltuihin kenkiin, jotka antavat hyvän pidon märässäkin maastossa.

 

Suunnistuksen perusperiaatteena on kiertää karttaan merkitty rata poimien rastit numerojärjestyksessä. Keskittyminen ja kyky hahmottaa kartan ja maaston kohteet suhteessa toisiinsa on keskeistä. Jokainen suunnistuskerta on erilainen ja tarjoaa uudenlaisia haasteita ja elämyksiä. Suunnistukseen uppoutuessa on helppoa unohtaa arjen kiireet ja paineet.

 

Suunnistuksessa voit edetä oman kuntotasosi mukaisesti, rauhallisesti kävellen ja luontoa ihastellen tai vauhdikkaammin omaa kuntoaan haastaen. Erityisesti aloitteluvaiheessa rauhallisesta etenemisestä on paljon hyötyä. Voidaan sanoa, että suunnistus on kunnon kohentamiseen ja järjen tasapainoon perustuva seikkailu luonnossa, joka tarjoaa haasteita ja elämyksiä harrastajalleen. Suunnistuksessa fyysiset ominaisuudet eivät yksin ratkaise; eteneminen maastossa kohteesta toiseen tarjoaa elämyksiä ja kokemuksia myös hitaammin liikkuville.

 

Lähde rohkeasti kokeilemaan! Suunnistaminen on mielekästä ja suoritukseen keskittyessä ei ehdi muuta ajatella. Kesä on erinomaista aikaa opetella näitä taitoja lisää. Halutessasi ota yhteyttä lähimpään suunnistusseuraasi.

 

Toivon sekä kokeilijoille että jo aiemmin lajiin perehtyneille harrastajille kuin kilpailijoillekin  HAASTEITA JA ELÄMYKSIÄ KESÄÄN SUUNNISTAEN!

Sirpa Moilanen, yhdistyksen pj.

 

Hallituksen puolesta aurinkoista kesää. Syksyn ohjelma ilmestyy elokuun alkupuolella. Toiminta käynnistyy viikolta 36 alkaen".



Selkäkipu on pääasiassa hyvälaatuista kipua, joka paranee tavallisesti itsekseen tai itsehoitokeinoin. Tästä huolimatta selkäkipuun liitetään usein erilaisia negatiivisia uskomuksia ja siihen liittyy vahva kielteinen tunnelataus. Miksi selkäkipu koetaan yleensä niin voimakkaana ja moni pelästyy selkäkipua enemmän kuin vastaavaa kipua esimerkiksi jalassa? Podcastissa keskustellaan laajasti selkäkivusta, sen yleisyydestä, tavallisimmista syistä ja yleisimmistä selkäkivun muodoista sekä tyypillisimmistä selkäsairauksista. Lisäksi puhutaan siitä, miten voi erottaa ns. tavallisen, hyvälaatuisen selkäkivun lääkärin hoitoa vaativasta selkäsairaudesta, milloin selkäkivun vuoksi tulisi hakeutua lääkäriin ja milloin lisätutkimukset, kuten selän kuvantaminen, ovat aiheellisia. Lisäksi podcastissa tarjotaan vinkkejä selkäkivun itsehoitoon ja siihen, miten jokainen voi omassa arjessaan edistää selän hyvinvointia. Aiheesta on keskustelemassa fysiatrian erikoislääkäri Harri Hämäläinen.



                                  ----------------------------------------------------

JÄSENLASKUTUS: VUODEN 2022 LASKUT LÄHETETTY Jäsenlaskut tälle vuodelle on lähetty sähköpostitse perjantaina 7.1., joten kannattaa tarkkailla tarjoukset tai roskapostikansiota, ellei sähköposti näy saapuneissa viesteissä. Paperilaskut ovat vastaanottajilla viimeistään viikolla 3. Jäsenlasku pitää maksaa laskulla olevalla viitteellä, muuten jäsenmaksu ei kuittaannu maksetuksi jäsenrekisterissä. Maksu tulee suorittaa ainoastaan Selkäliiton jäsenmaksutilille. Kun maksutieto on päivittynyt pankista jäsenrekisteriin, sähköinen jäsenkortti lähtee jäsenelle automaattisesti joko sähköpostilla tai tekstiviestinä, jos sähköpostiosoite ei ole tiedossa. Tämä teille tiedoksi, jos saatte jäseniltänne tiedusteluja laskuista ja jäsenkortista. 

                                      ----------------------------------------------------

   * TUETTU LOMA HÄRMÄN KYLPYLÄSSÄ 18.–23.9.
Voimaa vertaisuudesta -loma Härmän Kylpylässä järjestetään 18.–23.9. ja hakuaika siihen päättyy 18.6.2022
Loma on tarkoitettu aikuisille, joilla on selkäsairaus tai selkäoireita. Lomatuen hakeminen ei edellytä selkäyhdistyksen jäsenyyttä. Loma järjestetään yhteistyössä Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry:n kanssa ja Veikkauksen tuella.
Henkilömäärä: 30 henkilöä
Omavastuuosuudet: Loman omavastuuosuus on 20 €/vrk aikuisilta ja 17 vuotta täyttäneiltä. Alle 17-vuotiailta ei veloiteta omavastuuosuutta.
Loman sisältö: Lomaan sisältyy täysihoito, majoitus kahden hengen huoneessa tai perhelomilla perhekoon mukaisissa huoneissa/huoneistoissa, ryhmäkohtainen ohjelma, yleinen vapaa-ajanohjelma, lomapaikan
allasosaston ja kuntosalin käyttö. Perhelomilla 1–3-vuotiaiden lastenhoito (4 x 2 h).
Loman hakeminen: Lomaa haetaan sähköisellä hakemuksella tai täyttämällä paperinen hakemus ja postittamalla se MTLH:lle. Esitteitä ja hakemuslomakkeita voi tilata puhelimitse 010 2193 460 (arkisin klo9–13) tai sähköpostilla lomat@mtlh.fi.Tutustu hakuohjeisiin ja täytä hakemus osoitteessa: mtlh.fi/loman-hakeminen.

                                      ----------------------------------------------------------------

Näin tosimies voi ehkäistä selkäkipuja

 

Selkäkivut ovat iso ongelma niin yhteiskunnalle kuin yksilölle. Jopa 80 prosenttia suomalaisista kokee selkäkipuja elämänsä aikana. Viimeisen 30 päivän aikana miehistä selkäkipuja on kokenut 35 prosenttia ja naisista hieman useampi. Selkävaivoja voi kuitenkin vähentää esimerkiksi terveellisillä elintavoilla ja työasentoa vaihtelemalla.

Selkäliiton Tosimiehen selkätreeni -teeman Selkäkivut-videolla fysiatri ja Selkäliiton asiantuntijaryhmän puheenjohtaja Harri Hämäläinen kertoo selkäkivulle altistavista tekijöistä. Selkäkipu ei ole sairaus, vaan oire, ja siihen on monenlaisia syitä. Yleensä selkäkivun syy on kuitenkin epäspesifi eli ei voida tarkasti sanoa, mistä kipu johtuu.

- Vain kymmenessä prosentissa selkäkivuista syy on selkeä, kuten välilevyn pullistuma, hermopinne tai murtuma. Mutta valtaosassa syytä ei voida sanoa ihan tarkkaan. Se voi olla myös muualla kuin selässä. Tällainen epäspesifi, hyväennusteinen selkäkipu parane yleensä neljässä viikossa, kertoo fysiatri ja Selkäliiton asiantuntijaryhmän puheenjohtaja Harri Hämäläinen.

Liiku monipuolisesti

Selkäkipuilun riskiä nostavat monet tekijät. Sille altistaa Hämäläisen mukaan esimerkiksi perimä, raskas ruumiillinen työ ja tupakointi.

– Arvioidaan, että perimällä on iso merkitys, jopa 60–70 prosenttia tietyissä selkäsairauksissa. Myös fyysisen kuormituksen ja selkäkipujen välillä on yhteys. Raskas ruumiillinen työ, johon liittyy kiertävät, kumartavat liikkeet ja voimakas yksipuolinen kuormitus, altistaa selkäkivuille. Tupakointi on myös yksi syy. Sitä on tutkittu paljon. Esimerkiksi Suomessa on tehty kaksostutkimus, jossa on identtisistä kaksosista toinen tupakoi ja toinen ei, ja tupakoivalla oli enemmän välilevyrappeumaa.

Muita selkäkivun riskitekijöitä ovat vähäinen liikunta, ylipaino ja psyykkiset tekijät, kuten stressi tai tyytymättömyys työhön.

– Selkäkipua voi ehkäistä ja vähentää esimerkiksi harrastamalla itselle mieluista liikuntaa, noudattamalla terveellisiä elintapoja sekä vaihtelemalla työasentoa mahdollisuuksien mukaan ja pitämällä taukoja päivän aikana. Nosta ja siirrä taakkoja huolellisesti selkääsi säästäen.

Selkäkivut paranevat usein nopeasti, eikä lääkärissä käynti ole tarpeen. Lääkäriin pitää selkäkivun vuoksi mennä Hämäläisen mukaan silloin, kun kipu on niin voimakasta, ettei sitä saa itse hallintaan tai jos kipu säteilee jalkaan ja siitä on seurauksena lihasheikkoutta tai tunnottomuutta. Lisäksi jos selkäkipu pitkittyy tai toistuu usein, käynti fysioterapeutin ensivastaanotolla voi olla tarpeen. 

Katso ”Tosimiehen selkätreeni: Selkäkivut” -video Youtubessa: https://youtu.be/mtpeVUopGM8.

Selkäliiton tuottamat Tosimiehen selkätreeni -videot on suunnattu miehille, joiden fyysinen kunto ja elintavat ovat päässeet repsahtamaan, selkä on alkanut oireilla tai motivaatio itsehoitoon on kadoksissa. Videoiden aiheina ovat selkäkivut, kipu ja mieli, kehon hallinta ja harjoittelu sekä ravitsemus. Videoiden tavoitteena on kannustaa miehiä tekemään muutoksia elintapoihinsa – pienilläkin teoilla voi edistää selän terveyttä ja jaksamista arjessa.

Selkäliitto on julkaissut myös Tosimiehen selkätreeni -oppaan, jossa kerrotaan selkäkivun riskitekijöistä ja motivoidaan miehiä liikkumaan, lisäksi opas sisältää harjoitusohjeita. Tosimies voi olla kuka tahansa mies, joka huolehtii selästään.
 

Rakasta selkääsi!

Kuuntele työterveyslääkäri Kyösti Kallion YLE radio Joensuun haastattelu Selkäviikolla 2018.

 

https://areena.yle.fi/1-4565747   ( Kopioit linkin ja liität työkalupalkkiin ja sitä kautta ohjautuu areenan oikeaan kohtaan )

- - - -

 

Muista hyvät työasennot renkaiden vaihdossa

Autonrenkaiden vaihto on taas ajankohtaista. Kun renkaiden siirrot ja nostot tekee ergonomisesti ja maltilla, selkäkin voi paremmin. Lue Selkäliiton vinkit renkaiden vaihtoon.

Noin 10-kiloisen autonrenkaan liikuttelu erilaisissa asennoissa alhaalla maanrajassa voi olla ergonominen haaste.

– Oikeilla työasennoilla voi välttää äkilliset lipsahdukset ja selän kipeytymiset. Renkaiden vaihtoon kannattaa varata riittävästi aikaa, sillä kiireessä sattuu vahinkoja helpommin. Työ on myös hyvä tehdä valoisaan aikaan, jos mahdollista, sillä sekin vähentää tapaturmariskiä, kertoo selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola Selkäliitosta.

Viisi vinkkiä renkaiden vaihtoon

  1. Lämmittele lihaksia ennen renkaidenvaihtoa: tee kyykistyksiä ja vartalonkiertoja, pyörittele käsivarsia ja olkapäitä.
  2. Siirrä renkaat auton lähelle esimerkiksi kotti- tai nokkakärryillä. Kanna rengas hallitussa asennossa lähellä vartaloa tai vieritä rengasta lyhyitä matkoja.
  3. Koukista polvia ja pidä rintakehä ja alavartalo suunnattuna kohti rengasta, kun irrotat pölykapselin. Vaikka työvaihe on kevyt, vältä riuhtomista ja repiviä liikkeitä.
  4. Kun avaat ja kiristät renkaan pultteja, työskentele toispolviseisonnassa, polvillasi tai kyykyssä. Seisten selän asento jää kumaraksi, mikä voi rasittaa ristiselkää.
  5. Kun irrotat tai nostat rengasta, jännitä keskivartaloa kevyesti ja tehosta näin vartalonlihasten tukea selälle. Pidä rengas lähellä vartaloa.

Jos selkä tuntuu kipeältä tai jäykältä renkaiden vaihtoa seuraavana päivänä, ei kannata huolestua. Selän lihakset voivat äkkiseltään kipeytyä epätavallisista työskentelyasennoista ja erilaisesta kehon käytöstä, mutta se on täysin normaalia. Mitä vähemmän on tottunut kehoaan käyttämään, sitä helpommin lihakset tavallisesti kipeytyvät.

Lihaskipu menee kuitenkin tavallisesti ohi muutamassa päivässä. Liikkuminen ja lihashuolto, kuten venyttely, voivat nopeuttaa lihasten palautumista rasituksesta. Myös selkää rentouttavista lepoasennoista voi olla hyötyä.  

Katso vinkit renkaiden vaihtoon ja selkää säästävään nostotekniikkaan Selkäliiton Selkäkanavalta https://selkakanava.fi/vinkkeja-renkaiden-vaihtoon.

Talvirenkaita on käytettävä joulukuun alusta helmikuun loppuun. Nastallisia talvirenkaita saa käyttää 1.11. alkaen tai sääolojen vaatiessa aiemminkin.

- - - -

 

YLEISTÄ TOIMINTAAN OSALLISTUMISESTA

 

- ryhmien osallistumismaksut suoritetaan pääsääntöisesti sähköpostitse tulevilla laskulomakkeilla,  lukuun ottamatta allasryhmiä. Ilmoittautumisten yhteydessä tarkistamme voimassa olevat sähköpostiosoitteet

- ilmoittautumiset ovat sitovia – älä ilmoittaudu, jos et voi osallistua!

- osallistujat ovat ryhmissä vapaaehtoisesti eikä yhdistyksellä ole kaikkia koskevaa tai kaiken kattavaa tapaturma- tai vapaa-ajan vakuutusta – tämä koskee myös Reumayhdistyksen allasta.

- Mikäli et ole ilmoittanut sähköpostiosoitettasi sihteerille, ilmoita se pikaisesti osoitteeseen

p-kselka@hotmail.fi  Lähetämme  jäsenkirjeet sähköpostitse niille, joilla sellainen on. Muille jäsenkirje tulee edelleen postitse.

 

Selkäkipuun ja selän omatoimiseen hoitoon liittyvää tietoa ja vinkkejä löytyy internetosoitteesta www.selkäkanava.fi.

 

- - - -

 

Päivitäthän sähköpostiosoitteesi sihteerille p-kselka@hotmail.fi.

Selvitämme mahdollisuutta lähettää tulevaisuudessa jäsenkirjeet sähköpostitse niille joilla sellainen on. Jos sähköposti puuttuu lähetämme jäsenkirjeen edelleen postitse. Jäsenkirjeen lähettäminen postitse maksaa noin 1400 €/kerta.

 

- - - -

 

https://selkakanava.fi/tiedote-asiantuntijavideoita-selkakipujen-itsehoitoon-tosimiehille

Asiantuntijavideoita selkäkipujen itsehoitoon tosimiehille

Mediatiedote 29.8.2018

Mistä selkäkivut johtuvat, miten suhtautua kipuun, millainen harjoittelu ja ravitsemus on hyväksi selälle? Vastauksia antavat alansa asiantuntijat Selkäliiton miehille suunnatuilla videoilla.

Selkäliitto on julkaissut neljä uutta videota Tosimiehen selkätreeni -teemalla. Videoissa käsitellään selkäkipuihin vaikuttavia tekijöitä, kivun ja mielen yhteyttä, kehon hallintaa sekä ravitsemusta.

Asiantuntijoina videoilla ovat Selkäliiton asiantuntijaryhmän jäsenet fysiatri Harri Hämäläinen ja erikoispsykologi Tage Orenius sekä työ- ja urheilufysioterapeutti Jari Tissari ja ravitsemusterapeutti Jan Verho.

Asiantuntijat ovat tavattavissa Selkäliiton 30-vuotisjuhlaseminaarissa 14.9. Helsingissä.

Tosimiehen selkätreeni -videot ovat katsottavissa Selkäliiton Jumppakissa-kanavalla Youtubessa:

• Tosimiehen selkätreeni: Selkäkivut
• Tosimiehen selkätreeni: Kipu ja mieli
• Tosimiehen selkätreeni: Kehon hallinta ja harjoittelu
 Tosimiehen selkätreeni: Ravitsemus

- Haluamme näillä videoilla kannustaa kaikkia selkäkipuisia ja selkäterveydestä kiinnostuneita miehiä huolehtimaan selästään, lisäämään liikuntaa arkeen sekä antaa heille asiantuntijoiden neuvoja selän aktiiviseen itsehoitoon. Videoilla miehet puhuvat miehille, kertoo Selkäliiton toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio.

Selkäliiton liikuntateema tosimiehille käynnistyi vuonna 2016. Liitto on julkaissut myös Tosimiehen selkätreeni -oppaan, jossa kerrotaan selkäkivun riskitekijöistä ja motivoidaan miehiä liikkumaan, lisäksi opas sisältää harjoitusohjeita. Oman elämänsä tosimies voi olla kuka tahansa mies, joka huolehtii selästään.

Lisätietoa opetus- ja kulttuuriministeriön tukemasta Tosimiehen selkätreeni -hankkeesta löytyy Selkäliiton Tosimiehen selkätreeni -verkkosivulta.

- - - -

 

Huomioithan, että Hyvä Selkä -lehti etsii selkätarinoita alla olevalla tekstillä

”Hei sinä selkäkipuinen nainen tai mies, haluatko kertoa tarinasi Selkäliiton Hyvä Selkä -lehdessä? Kirjoituksessasi voit kertoa lyhyesti millaisia selkävaivoja sinulla on tai on ollut sekä miten hoidat selkääsi ja ylläpidät selkäsi kuntoa. Julkaisemme tarinoita lehden Minä ja selkä -palstalla. Jos kiinnostuit, otathan pikimmiten yhteyttä lehden toimituksen osoitteeseen hyvaselka@selkaliitto.fi

 

- - - -

 

 

Tilaa maksuton taukojumppamuistutus matkapuhelimeesi!

 

 

 

Selkäkanava tarjoaa sinulle ilmaisen muistutuksen taukojumpasta jumppaohjeineen. Lähetämme muistutuksen tekstiviestinä matkapuhelimeesi arkisin maanantaista perjantaihin kerran päivässä. Viestin mukana on linkki jumppaohjeisiimme, joista voit valita itsellesi sopivimmat liikuntaohjeet.

Kirjoita lomakkeeseen sähköpostiosoitteesi sekä matkapuhelinnumerosi. Tee tilaus klikkaamalla "Tilaa jumppamuistutus” -painiketta. Saat kännykkääsi saman tien vahvistuskoodin, jonka avulla vahvistat jumppamuistutuksen tilauksen.

Halutessasi voit lopettaa jumppamuistutuksen tilauksen kirjautumalla palveluun sähköpostiosoitteesi ja saamasi salasanan avulla.

 

- - - -

 

Taukojumppa muistutus